اخبار و مقالات

اهمیت روانشناسی سالمندان

اهمیت روانشناسی سالمندان

ریسک ابتلا به بیماری‌های روانی در هر بازه زمانی از عمر انسان وجود دارد. افراد سالمند ممکن است عوامل استرس زای بیشتری را نسب به باقی مردم تجربه کنند.

طرح توجیهی تصویب شته روانشناسی سالمندی 

ریسک ابتلا به بیماری‌های روانی در هر بازه زمانی از عمر انسان وجود دارد. افراد سالمند ممکن است عوامل استرس زای بیشتری را نسب به باقی مردم تجربه کنند.

برای مثال، کاهش توانایی حرکت ، دردهای مزمن ، ناتوانی یا دیگر بیماری ها به همراه مشکلات دیگری مانند مرگ نزدیکان و کاهش درآمد به دلیل بازنشستگی همگی از عوامل فشار روانی سالمندان هستند. بهداشت روانی در دوران سالمندی از اهمیت زیادی برخوردار است چون سلامت روانی سالمندان تأثیر زیادی در سلامتی جسمی آن‌ها دارد و سلامت جسمی آن‌ها نیز بر سلامت روانی شان تأثیر می‌گذارد. برای مثال، سالمندان مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی در مقایسه با سالمندانی که در سلامت به سر می‌برند، بیشتر به بیماری افسردگی مبتلا می‌شوند. به علاوه، اگر افسردگی در سالمندان درمان نشود، می‌تواند موجب بروز بیماری‌های دیگر شود.یک فرد سالمند نیازد دارند که احساس امنیت داشته باشد و به افرادی که به زندگی او معنی می‌بخشند، نزدیک باشند. اهمیت دادن به احساسات سالمندان از ابتلای آن‌ها به افسردگی جلوگیری می‌کند. نشانه‌های  اینکه به احساسات سالمندان به اندازه کافی ارزش گذاشته نشده است عبارت اند از اختلال در خوابیدن، اشتهای نامیزان و ناتوانی در تمرکز کردن.

آشنایی با رشته روانشناسی سالمندی

رشته کاردانی روانشناسی سالمندی  به مسائل بهداشتی، سلامت و بیماری سالمندان و نیز روشهای مداخله بهداشتی مبتنی بر تجارب علمی برای این قشر از جامعه می پردازد. فارغ التحصیلان این رشته قادر به ارزیابی نیازها ، اولویت بندی مشکلات و برنامه ریزی و اجرای مراقبتهای سلامت سالمندان خواهند بود.

هدف از رشته روانشناسی سالمندی

این رشته  به مسائل بهداشتی، سلامت و بیماری سالمندان و نیز روشهای مداخله بهداشتی برای این قشر از جامعه دارد. هدف از این رشته افزایش مهارتهای تفکر خلاق و حل مسئله برای کمک به کاهش مشکلات سالمندان اعم از حقوقی و اجتماعی و کارکردی  … است.

سالمندی پدیده‌ای اجتناب ناپذیر است و هیچ مرجعی قادر به متوقف کردن این  پدیده نیست و تنها راهکار، برخورد منطقی و عاقلانه نسبت به این موضوع است.  مراقبت های  بهداشتی، مراقبت‌های اجتماعی، افزایش کیفیت زندگی، افزایش بهبود عملکرد فیزیکی سالمندان نه تنها از درصد مرگ و میر سالمندان بر اثر بیماری‌های حاد و مزمن می کاهد بلکه افزایش طول عمر را با برخورداری از  رفاه بیشتر همراه  می سازد. و بی‌توجهی به ابعاد مختلف این قشر و نیازهای آنان می‌تواند مانعی جدی در برابر توسعه قلمداد شود، به این صورت که اگر نیازهای روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این قشر نادیده گرفته شود و قابلیت‌های لازم  را برای زندگی نداشته باشند، چگونه می‌توان انتظار توسعه بیشتر را داشت در حالی که مهمترین عامل توسعه، نیروی انسانی است.

با جمع بندی این مطالب می توان گفت هدف از این رشته افزایش عملکرد فیزیکی سالمند می باشد بطوری که فرد مستقل بوده و با ارزیابی خود نسبت به گذشته احساس پوچی و بی کارآمدی نکند.

اهداف دوره آموزشی رشته سلامت سالمندان

  1. افزایش دانش و مهارت پایه و کاربردی در زمینه سلامت و مراقبت های جامع سالمندان
  2. افزایش مهارت های تفکر خلاق و حل مسئله برای کمک به تحلیل مشکلات سالمندان اعم از حقوقی و اخلاقی و غیره و یافتن راه حل های مناسب و مدیریت حل مسائل مرتبط با سالمندان
  3. توسعه توانمندی دانشجویان برای کسب دانش تحقیق و بررسی منتقدانه از تحقیقات منتشر شده و در ایجاد توانمندی های لازم برای انجام تحقیقات در زمینه سالمند شناسی و سلامت سالمندان
  4. ایجاد یک پایه تحقیق در سلامت سالمندی جهت کمک به سیاستگزاری ها
  5. ایجاد مهارت ها ی ارتباط و کار عملی با سالمندان
  6. افزایش اگاهی در مورد سیاست های اجتماعی و دولتی که در زندگی سالمندان تاثیر می گذارد و یا نیاز به تاسیس آن وجود دارد .
  7. افزایش توانایی درک و ارزیابی و مراقبت ها و خدمات مرتبط با سالمندان و سرویس های که در اختیار سالمندان قرار دارد .

نقش دانش اموختگان در نظام بهداشتی

دانش اموختگان رشته روانشناسی سالمندی در مقطع کاردانی دارای نقش های آموزشی ، پژوهشی و مراقبتی مرتبط با سالمند می باشد .

الف : زمینه اموزشی

–         ارائه آموزشهای ضروری به فرد سالمند و خانواده و جامعه

–         آموزش ارتباط تیمی بین فرد سالمند ، خانواده و جامعه

ب : در زمینه پژوهشی

–         سنجش علمی نیازهای سلامت سالمندان تحت پوشش

–         تدوین طرحهای پژوهشی مزتب با سالمندان

–         همکاری و مشارکت در فعالیت های پژوهشی مرتبط با سالمندان

ج : در زمینه خدماتی

  •         ارائه مراقبتهای سلامتی مبتنی بر دستورالعملهای متناسب با سالمندان
  •          همکاری در اداره کردن بخش های مرتبط با سالمندان
  •        برنامه ریزی ، پایش و ارزیابی مراقبیهای دوران سالمندی
  •          ارائه خدمات مشاوره ای برای اداره امور سالمندان

بازار کار رشته روانشناسی سالمندی

دانشجویان فارغ التحصیل رشته روانشناسی سالمندی می توانند به عنوان پژوهشگر،کارشناس بهداشت خانواده،کارشناس سلامت سالمندی در مراکز بهداشت به کار گرفته شوندو چون اکثر سالمندان زیر پوشش سازمان بهزیستی می باشند ، فارغ التحصیلان این رشته می توانند در این سازمان به عنوان مددکار مشغول بکار شوند.

 

کدام دانشگاههای کشور پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد سلامت سالمندی دارند؟

  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز
    دانشگاه علوم پزشکی بابل
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    دانشگاه علوم پزشکی یزد
    دانشکده علوم توانبخشی تهران
    دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  •  

مدارک کارشناسی مورد پذیرش برای قبولی در کارشناسی ارشد سلامت سالمندی

کارشناس پرستاری – مامایی -آموزش بهداشت- بهداشت عمومی – مدیریت توانبخشی – مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی – روانشناسی بالینی – عتوم تغذیه – مددکاری اجتماعی -شنوایی سنجی – بینایی سنجی – فیزیوتراپی – گفتاردرمانی و کاردرمانی

 

فارغ التحصیلان رشته کارشناسی ارشد سلامت سالمندی می توانند در رشته های زیر در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند

  • اپیدمیولوژی
  • انفورماتیک پزشکی
  • سالمند شناسی
  • سلامت در بلایا و فوریتها
  • سلامت و رفاه اجتماعی
  • مدیریت تحقیقات و فناوری در نظام سلامت

 

نوشتن دیدگاه

ارسال
لوگو مؤسسه پارک سلامت روان حاجات
قبل از پلیس راه شیراز مرو
دشت ، بعد از دانشکده داروسازی
09173150351
Info@parksalamat.ir

بخش ها

پیوندها

آخرین اخبار